Kedili Mutfaklar

Perşembe, Kasım 01, 2007

Kapuska morani

Adı da bana özel olsun, kapuska morani. Mor lahanadan yapılacak diye içime öyle düştü.
Canım istiyor, günlerdir istiyor da istiyor. Bakınmaktan yoruldum vallahi, alamıyorum bir türlü. Her biri bir balkabağı kadar maşallah, on çeşit lahanalı yemek çıkar üstüne de turşusu kurulur bu evin tüketim şartlarına göre. Ben de beyazından vazgeçip morundan alıyorum. Yarısı morani olsa, yarısı da ince kıyılır, tuzla ovulur, limona yatırılıp salataya yarar. İçimden bir ses nefis olacak bu morani diyor ve beden harekete geçiyor.

Kapuskayı etli ve ekşili severim. Morani için de çöp şişlik kuzu eti aldım. Kiloyu 250 gram geçen mor lahananın yarısı için, 350 gram et ve iki büyük kırmızı soğanı et suyunu salıp çekene kadar kısık ateşte bıraktım. Su ilavesiyle de iyice pişen etlere ince doğranmış lahanalarım eklendi.

Bu lahana bildiğimiz lahanadan daha zor pişiyor. Pişerken tadını tuzunu ayarlıyorum, Urfa'nın acı salçasından bir tatlı kaşığı, deniz tuzu, taze çektiğim karabiber..., piştikten sonra bir limon suyu, etin yağı bana yetti ama size gerekiyorsa yağ.

Yerken bol dereotu, ekşi krema.

Sıkı bir lokantada satın, alır parayı..., ancaaak kapuska denmez, banâl düşer sıkı yerlerde.
Kaldırın kapuskasını, "ekşi kremalı morani," der, başka birşey demezler!
İşte onlar canııım.

9 Comments:

  • Canım Oya' cım. Kapuska bizde tatar usulü pişiyor. Soğanı eti alta döşüyor, üzerine lahanayı seriyor, tepesine salçasını ve baharatını ekleyip kısık ateşte dört saat kadar pişiriyoruz. Misss misss.

    Afiyet şeker olsun.

    By Blogger Çiğdem, at 1 Kasım 2007 08:59  

  • Mor lahana etli! Şimdye kadar sadece salatada kullandığım bu sebzeyi birde böyle deniyeyim bakayım bi ara.

    By Blogger Nenoni, at 1 Kasım 2007 12:09  

  • Salatasından başka bir şey yapmak aklıma bile gelmiyorken, yaptığına hayran kalmamak elde mi? Karnım çok tok şu an ama canım istedi. Anlatımından kaynaklanıyor kesin:))
    Sevgilerimle...

    By Blogger Bocuruk, at 1 Kasım 2007 13:58  

  • vayy orjinal fikir :) neden olmasin.. dere otunu at bi kenara benimki agzina surmez gerisi superr!!! ay bunu denemek icin not etmem lazim :) ellerine saglik!

    By Blogger Yasemin, at 1 Kasım 2007 18:32  

  • Benim pek yemek bilmeyen bir arkadasim almis bu mor lahanayi yemek yapmis. Bize getirdi. Ben de hayretler icinde bundan yemek mi olur demistim. O da beyazindan olursa morundan niye olmasin demistir. Tabii herkes biraz eglenmisti mor lahanadan yemek yapti diye. Ama hakkini yemisim demek yapiliyormus gercekten :) Hemen e-mail atip tarifini yollayip ozur dilemek gerek. Ama yine de mor lahana , havuc ve uzerine bol limon benim icin vazgecilmez :)

    By Blogger ycurl, at 1 Kasım 2007 18:46  

  • Bana mı sordun Çiğdem'ciğim Tatar kocayı alırken 8~} Hımmmm? Her neyse alınmış alınmıştır! (İyi ki de alınmışsın sevgili Fatih...) Tatar usulüne yakın bir kapuska pişirme usûlü de bende var. Kafayı da beraber yersin. Kocaman bir güveç..., dibine kaburga, soğan, gerdan, yine soğan, sekiz on dilime bölünmüş bir lahanacık. Acı biber salça, domates salçası yoook, su yoooook, tuz. Elektrikli ocağın birinde, saatlerce bırak. Kapat altını, ilik ilikkkk... Limon sıkmadan da yapamam, az daha kalır ocakta, ocağın sıcağında... Tadına tuzuna bakılır ve yenir. Size de afiyet olsun.
    ----------
    Hadi bi dene bakalım Nenoni.
    ----------
    Sağol Bocuruk, benim işim bu, kulağa kar suyu kaçırmak!!!
    ----------
    Dereotunu kenara atmak mı? Seninkinin tabağına koyma olsun bitsin sevgili Yasemin. Yemeğin etrafını süsledim ben servis yaparken, pişmiyor yani birlikte.
    ----------
    Sen de beni eğlendirdin Curly 8~} Ekşi krema müthiş yakıştı üstelik. Dediğin salataya ben de bayılırım!

    By Blogger Oya Kayacan, at 1 Kasım 2007 19:40  

  • mor lahanayı pişirirken içine çekirdeklerini çıkardığım elmayı birkaç parçaya bölüp koyuyorum...yakışıyor

    By Blogger berrin, at 8 Kasım 2007 13:14  

  • Sağol Berrin, yaratıcılık bu işte.

    By Blogger Oya Kayacan, at 9 Kasım 2007 09:50  

  • ben de mor lahanadan etsiz bir kapuska yaptım. soğan, mor lahana, salça, kuru reyhan ve düğürden ibaret. reyhanla düğür ekolojik olunca tadı öyle bir oldu ki anlatamam! mor lahanayı kapuska yapmayı akıl edenlerin akıllarına sağlık! yerken de süt kreması ekledim. nefis. tabi bu ekşi değil reyhan ilavesiyle hafif tatlı bir kapuska oldu ama mis. sahi nerden bulunur bu ekşi krema? "s" ile başlayan bir adı da varmış sanırım, sefarad ya da aşkenazi mutfaklarında bulunurmuş, bilginiz var mı? sevgiler. funda

    By Anonymous Adsız, at 22 Ocak 2008 23:33  

Yorum Gönder

<< Home