Kedili Mutfaklar

Pazartesi, Temmuz 05, 2010

Yeşil domates işleri

Sızmalı bulgurlusu



Olamaz bu kadar lezzet. Cennet yemeği midir yoksa bu sızmalı yeşil domates? Ellerimle toplamışım çeşit çeşit domatesleri, ham ham. İçlerinde renklenince pembe olacaklar var, dallarında salkım salkım sallanacaklar var, kızaracak kocamanlar, bozaracak ufalaklar var. Onlar çok çeşit, ben de çeşitlerim onları, çeşit çeşit yerim.


Orta boy yeşil domatesler, kıtır kıtır acısız yeşil bibercikler ve minnoş kırmızı çeriler girsin zeytinyağlı yemeğine. Dilim dilim kesilsin domateslerim önce, bol soğan piyazı ve sarmısak dişleri ile karışsınlar. Karabiber taze çekilsin, deniz tuzu, şekeri ve sızması eklenip harmanlansın.

Ekleyip suyunu da pişirdim orta ateşte. Bir kapalı avuç kepekli bulgur, bir koca avuç maydanoz doğranmış, elma sirkesi o da olsun olsun bir kahve fincanı, katın hepsini altını kapatmaya yakın.

İyi saatte olsunlar. Eûzü besmeleyle yiyin, burası cennet!
Adaçaylı turşusu


Küçük boy yeşillerimi bir kavanoza bassak da turşu olsalar. Kaynamış da soğumuş suyu kavanozun orta yerine kadar doldurup, deniz tuzunu da içine, şıkı şıkı sallayıp eritin. Dörde bölünmüş domatesçikler, patlak bir kırmızı arnavut ve patlak sarmısak dişleri, bir dal adaçayı, kapatın kapağını. Bir kapağının bir dibinin üzerinde ters yüz ede ede bırakın turşulaşsın.


Adaçayı da nereden çıktı demeyin. Fikirlerimin inceliklerinden belli ki. Beş gün sonra tattığımda nasıl da keyif verici bir inceliğe doğru yol aldığımı anladım. Birkaç gün daha dursun ister salamurasının içinde. Sonra adaçaylı turşular serisi No. 1 olarak kaydolur kafama.

Fırında soyalı, kimyonlusu


Daha da iki kocaman domatesim var yenme şekli keşfedilmeyi bekleyen. Fırında olsunlar. İncecikten dilimlensinler, bir baş taze sarmısak dişine, yine o mini biberlerle çerilere aşkla sarılsınlar.
Şirince'nin kekiğini, Tariş'in deniz tuzunu, taze çekilmiş karabiberi, bolca kimyonu, bir avuç şekeri ve soya sosunu da alsınlar aralarına. Taze kaşar rendesi ile harmanlanıp, incecikten sızma örtsün hepsini yataklarında.

Fırında güzel bir su koyveriyor, ekşi desen olmaz, tatlı hiç değil. İki üç kere o suyunun içinde alt üst ediyorum ve pişmiş halinde yine bol peynir rendesi serperek beş dakika daha fırınlıyorum.


Yeşil domates yolculuğunun cennet duraklarından birinde daha durduk.
Var mı inecek binecek?
----------
Korkuyorum, bu yol uzayabilir, her an her şey olabilir, arkası gelebilir.

15 Comments:

  • En son Gürcistan'a gittiğimde ıhlamur turşusu yedim, hoşuma gitti, bir de ıhlamuru dene istersen Oyacım. Sevgiler

    By Blogger Basak, at 6 Temmuz 2010 08:49  

  • Yeşil domates yazında değerini bulmuş. Bende rahmetli kayınvalidemden öğrenmiştim yemeğini. Ekşi ekşi bayılıyorum.Pazarda yeşil domatesler boy gösterince önce kekik kırmızı biber ve sarımsaklayıp kızartmasını yaparım. Çok güzel olur. Çabuk öğle yemeği hazırlamak için ideal. Yemeği dersen ekşi ekşi bir başka olur. Yeşil domatesleri buzluğa da koyarım.

    By Blogger hüznün tadı, at 6 Temmuz 2010 12:31  

  • "Eûzü besmeleyle geldim, cennetine!..." Zira cennet, senin olduğun yer, senin yanıbaşın Annoyam... Çok özlemişim yine, fotoğraftan fotoğrafa, cümleden cümleye, öyküden öyküye atlayıp uçuyorum sayende, iyi ki varsın, iyi ki o dünyalar zengini gönlünle, engin yüreğinle tanışma fırsatı veriyorsun bizlere... Seni seviyorum Annoyam...

    By Blogger dgül, at 6 Temmuz 2010 17:05  

  • Yorumlarınızı, nasıl becerdimse bir güzel sildim :( Hadi bir daha yazın!!!

    By Blogger Oya Kayacan, at 6 Temmuz 2010 18:45  

  • çocukluğuma döndürdünüz beni))annem yapardı çok seyrek yeşil domates yemeğini,ozaman sevmez yemezdim((((bir süreden beri aklıma takılmıştı,canım ister olmuştu..sanırım farkı;annem pirinç koyardı..trakyada bilirsiniz,bulgur pek kullanılmaz.çok teşekkür ederim,hemen yapacağım.umarım torunlarım sever))sağlıkla,sevgiyle eylül

    By Anonymous Adsız, at 6 Temmuz 2010 21:55  

  • Başak canım, sadece ıhlamuru mu turşu ediyor Gürcüler, yoksa ıhlamurlu turşu mu yapıyorlar benim adaçayı ile yaptığım gibi? Ihlamur tazeleri gelsin hemen denerim.
    ----------
    Dün ikinci parti yeşil domateslerim toplandı Mine'sinden sevgili Hüzün... Aklımda kızartması vardı ve inan ilk defa yapacağım.
    ----------
    Hoşgeldin Demet'çiğim, safalar getirdin.
    ----------
    Yok yok silmemişsin Annoya! Onlar saklanmışlar bir kenara ve bak işte, bu sabah çıktılar meydana ;))
    ----------
    Unutulanları hatırlamak iyi oluyor Eylül. Yeşil domatesler benim çocukluk günlerimin mutfaklarında yok ne yazık ki. Torunlar sevmese de, yazarlar bir kenara hiç olmazsa; 'böyle şöyle bir yemek vardı, büyükannemiz bize yapmıştı,' diye...

    By Blogger Oya Kayacan, at 7 Temmuz 2010 08:56  

  • http://kedilimutfaklar.blogspot.com/2005/10/yeil-domatese-gven-pilakisi.html

    Yıllar önce usta ahçı ve tescilli gurme Güven dostumdan aldığım yeşil domates pilakisi tarifi yukarıda...

    By Blogger Oya Kayacan, at 7 Temmuz 2010 09:00  

  • aman allahum bayıldım ben bunlara çok değişik hiç yemedim ne şanssızım

    By Blogger YeMeK vAkTi, at 7 Temmuz 2010 13:12  

  • ay ay bitmedi dimi domatesler bir omlet tarifiyle geldim de :)))

    domatesleri incecik dilimler halinde doğra Oyacım... İki üç çorba kaşığı mısır unu ve iki yumurta ile iyice harmanla , tabi tuzunu kendine göre ayarla... iki diş sarımsak çent içine... teflon tavaya sıvıyağ -hangi çeşidini istersen- koy, yağ iyice kızınca bu karışımı dök, tavaya iyice yay...ortasını parmağınla ya da kaşıkla delki suyu ordan buharlaşsın... altlı üstlü kızart tavada... bunu yeşil domates turşusundanda yapabilirsin ki çok daha güzel olur... biz buna İstanbul^'da omlet deriz ama Ordu'da kaygana deriz:)))

    Sevgiyle ve hep lezzetle

    By Blogger laleninbahcesi, at 7 Temmuz 2010 14:39  

  • Yeşil domatesin her türlü yapılışını seviyorum. Seninki de harika olmuş. Yeni bir site buldum www.mutfakrehberi.com.tr
    hepsi pratik pek çok tarif ve bilgiler var bir bakın derim

    By Blogger nese, at 7 Temmuz 2010 17:58  

  • Aylin blogunu şimdi gördüm. Beceriklisin, e yaparsın sen de hemen yeşil domates şeyleri ;)
    ----------
    Bittilerin yerine yenileri geldi Lale'ciğim ;) Yapmam mı? Pazar kaygana günüdür ahdım olsun!
    ----------
    Teşekkür ederim sevgili Neşe. Bakarım tabii.

    By Blogger Oya Kayacan, at 7 Temmuz 2010 19:18  

  • en sevdiğim filmlerden biridir
    KIZARMIŞ YEŞİL DOMATESLER
    ne harika filmdir..

    birde çok bilinen bir yemek değildir yeşil domates yemeği
    annemden öğrendiğim pirinçlisiydi...

    rumeli mutfağına has bir lezzettir der sevgili anneciğim ...
    ellerinize sağlık ..

    By Blogger moon, at 8 Temmuz 2010 00:49  

  • Evet ya Moon, ben de çok severek izlemiştim filmi. Doğru bu yemeğin aslı pirinçli Rumeli usulünde hattâ piştikten sonra bolca nane eklenip yenirmiş.

    By Blogger Oya Kayacan, at 8 Temmuz 2010 10:19  

  • Öncelikle Mirac Kandilin mübarek olsun.

    Resimler öyle hos görünüyor ki, insanin baga bahceye dalasi geliyor. Hos öyle imkanim yok ama hayali de güzel. Sevgiler...

    By Anonymous lavantin, at 8 Temmuz 2010 11:39  

  • Zaten hayaller insanın özel sinema salonunda oynayan filmler bana kalırsa, keyifle izle Lavantin :)

    By Blogger Oya Kayacan, at 8 Temmuz 2010 12:20  

Yorum Gönder

<< Home