Kedili Mutfaklar

Cumartesi, Kasım 03, 2007

Elma ayva, yine aynı dava

Devamlılık arzeden okurlar bilir, ayvası komşu bahçeden, elmalar bizdendir. Şimdiki zaman tam zamanıdır, ağaçlarından toplanır ve üleşilir. Oya mutfakta onları seyreder bir süre, bir hafta da olur on gün de. Ayva tüylerini ancak böyle mümkündür yakından gözlemek, dokunup toy delikanlı yanağının ne menem yumuşak olduğunu hissetmek; ayvalar ağacından gelecek!

Elmalardan sıyrılıp çıkan kurtlara yeni ev bulup yerleştirmek de bu zaman zarfında hallolur.


Geçtiğimiz yıl ne yapmışım diye döner bakarım bir. 15 Ekim, 2006’ya denk gelen mutfak halimde greyfrutlu reçelini yapmışım. Bu yıl sos olsun o zaman, reçel değil. Şekeri azaltalım, ekşiyi çoğaltalım, acıyı da çalalım içine... Et, balık yanına koyar, “Eeeee pes yani,” dedirtiriz yiyene.


İki limon da dahil iki kiloya yakın meyvem var. Çürüğünü temizle, çarığını çıkar geriye kalana yarım kilo şeker katıyorum. Limonu iyice ince bızztlanmış oluyor, elmasıyla ayvası bızztın ince dilim keskisinden geçmiş. Harmanlıyorum hepsini, bir saat kadar yatıyor tencerede bu harman, biraz su koyveriyor. Sonra da karanfil ilavesi ve üstünü epeyce aşan suyla kaynıyor.


Sos olacağından fazla yapışkanlık peşinde değiliz. Meyveler yumuşayıp suyu koyulaşmaya yakınken, kırılmış bir çubuk tarçın, bir tutam tarçın tozu, iki kaşık bal, iki süs biberi ekledik..

Yiyenlerdenseniz kızarmış domuz pirzolasıyla..., değilseniz T-bone yanında..., hiçbiriyseniz ızgara mantar ve beyaz pilavla..., iyi olur.


İki kaşık süzme yoğurda da çalınır, "Ooooh fevkalâde."

Çok amaçlı sostur, çoook.

Yılın mahsülü davası yine çözülmüştür.

6 Comments:

  • Her tarifini denemeye yürek ister Annoyacağım:))) Ama bu kez bana da oldukça uyar bu tat... Yapacağım bakalım... Ama benim hatıralarımda kaldı artık dedemin bahçesindeki ayva ağacı... Ancak bulabilirsem Eşme ayvası yaparım bu renkli tatlı tarifi:)
    Afiyet olsun...

    By Blogger Şirin, at 3 Kasım 2007 19:09  

  • Ben de seni yürekli bilirim zaten Şirin'ciğim... İki gündür evde şölen var, bu sos öyle yani... Neyin yanına katılsa boooom!!! Gerçi buralarda ağız tadı biraz değişik, sen bana uyma... Sevgiler çoooook...

    By Blogger Oya Kayacan, at 4 Kasım 2007 19:19  

  • Sankim erikten yaptığımız kvartzaghi ye biraz benziyor değil mi

    By Blogger Nenoni, at 5 Kasım 2007 10:57  

  • Nenoni'ciğim bunun özelliğ ekşi, tatlı ve acıyı bir arada barındırması ve her lezzetin ayrı ayrı farkına varabilmen. Kvartzaghi yapımını çok ilgiyle takip etmiştim. Benzetemedim desem. Sevgiyle.

    By Blogger Oya Kayacan, at 5 Kasım 2007 11:56  

  • bence super ötesi bi lezzet olur. fırında tavuk butun yanında pişen sadece elma bile o kadar güzel tat verirken tavuğa pilava bu kimbilir ne yapar??
    Ben sizin tariflerinizi mutfaktazen yahoo grubundan beri takip ederim. yalnızca 2 tanesini denedim ve vazgeçilmezlerim arasındalar şu an. Mamma mia! ve çikolatalı sufle tarifinizle bayaaa sükse de yapmıştım arkadaşlar arasında. Bunu kesin yapıcam ve her yiyişte sizi anıcam. Diğerlerini yerken anıyorum netekim. Kulağınız çınlamıştır.
    Bu güzel lezzetleri bizimle paylaştığınız için şimdi ne kadar teşekkür etsem az. Burdan kendime pay çıkarayım: Uçsuz bucaksız sanal bir ortamda sizi ıskalamadığım için bana kocaman bir aferin gelsin bakalım.

    By Blogger semiramis, at 5 Kasım 2007 19:43  

  • Semiramiiis, bugün şişinerek gezineceğim, nedeni sensin... Çok teşekkürler. AFFERİİİN SANAAAA. İki dişli yaramazı da yiyelim arada ama değil mi? Sevgiler...

    By Blogger Oya Kayacan, at 6 Kasım 2007 08:56  

Yorum Gönder

<< Home