Kedili Mutfaklar

Cuma, Ocak 27, 2012

Ayvanın tatlı hallerinden


Ayva yemenin mükemmel ama aynı zamanda kolay hallerinden bir tane daha.  Yemekten sonra tatlısı diye mi yersiniz, sabah sabah reçeli mi, hiç mi hiç ilgilenmiyorum. Aklımı çelen mesele çok lezzetli olması ve çiğnenebilirliğini kaybetmemesi.  Çocuk maması gibi yutulur değil, yenen şeyler pişirmeyi seviyorum bildiğiniz gibi.

Bu durumum yemek yaparken mümkün olan en az su kullanımını gerektirir, hattâ hiç.  Ayva tatlım da hiç suyla pişti.  Yağsız tavaya, nedense bu sefer kabukları soyduğum* ayvaları, önce dörde sonra da üçe dilimleyerek yaydım.  Limon suyu, tırtıklanmış limon kabuğu, tarçın kabuğu ve karanfil taneleriyle  harmanladım avuçlarımla.  İki ayvaydı, beş altı kaşık şeker yetti benim ağız tadıma.  Olsaydı koyu renklisini koyacaktım, kalmamıştı beyaz şeker kullanıldı.  Ayvanın ayva rengi olmasına katkıda bulunmaları için, koçanlardan ayırdığım bir tutam çekirdeği de tavaya serpmeyi ihmal etmiyorum tabii. 

Sıkı sıkıya, hiç buhar kaçırmayacak gibi kapatın tavanın üstünü.  Ben bu sıkı sıkıya kapatma işini iyi yapmak için folyodan öte geçemedim..., ancaaak folyo~gıda temasını önlemek üzere, hafifçe ıslatıp sıktığım pişirme kağıdını tencere/tavanın içine dönük olarak sıkıştırıyorum önce. Folyo sonra. Bu da bir süredir deneyip pek memnun kaldığım buluşlarımdan.



Orta ateşe koyduk ya bunları, bir süre sonra içinden bir sinirlenme, oflayıp puflama, köpürme halleri geldiğini hissedeceksiniz.  Belli ki işi azıtıp ocağı batırmaya yelteniyor, hemen bıçağın sivrisiyle üç beş deliverin folyoyu.  On dakika da kısık ateşte kalsın, olmuştur. 

----------

Ayvayı pişirmeden yemek bildiğim en zor işlerden. Aceleye getirmeden, düşüne taşına çiğnenen küçük lokmaları gırtlaklarımızı zor bir yutuma karşı iyice ayarlayıp..., aman dikkat..., hah şimdi yutabilirsiniz.   
Nereden çıktı diyeceksiniz tatlı tatlı konuşurken?  Bir kere gidiyordum da ben ayvayı yerken! 

İyisi mi?  İşte yaptığım gibisi.


* Minicik bir parça lohusa şekeriyle kaynatıp içtim.  (Ayva kabuklarının kaynatılıp içilmesi, idrar yolu iltihaplarında iyileşmeyi hızlandırırmış.)   

8 Comments:

  • Ayva bulsam yiyecegim, kabugunu ihlamurla kaynatip icecegim ama, bu sene tanesi 5 euroya gelen ayvalar bile yok nedense...

    By Blogger Mehtap Pasin Gualano, at 27 Ocak 2012 22:53  

  • Mehtap'çığım, Sicilyalıların 'cotognata'sı geldi aklıma. Baylan, İnci veya Cemilzade aranacak derhal, oralarda da yapılırdı eskiden. Sizin ayvalara ne oldu ki, bizde durum normal :)
    Bilmeyenler için not: cotognata dediğim hani şu jelatin kağıda sarılmış ayva jölesi barları.

    By Blogger Oya Kayacan, at 28 Ocak 2012 10:11  

  • Oyacığım,
    Ben de su koymam ayva tatlısını pişirirken ama kırmızı şarap olmazsa olmazıdır benim için.
    Ayvaya biraz daha ekşilik ve verdiği müthiş renk tüm dostlarımı mest eder. Hani aklında bulunsun dedim. Tarifi daha öncesinde yayınlamıştım.
    Afiyetler olsun.

    By Blogger IŞILCA TATLAR, at 29 Ocak 2012 02:36  

  • Işıl'cığım şaraplanınca mükemmeldir tabii ayva da elma da... Pişirmede sıvı kullandığım zaman meyveleri bir süre sonra çıkarır alırım tencereden. Hani o sertliğini muhafaza etmesi açısından. Sonra da suyunu hayli çektirip dökerim üstlerine... Ellerine sağlık, mevsimi şimdi, daha çok ayva tatlısı yaparız ;)

    By Blogger Oya Kayacan, at 29 Ocak 2012 10:31  

  • Ellerine sağlık Oya.
    Yemek için size gelmeliyim. Bizimkiler çok pişmiş severler bende ayrı pişirmeye üşendiğim için...

    Özenen anne Çiğdem

    By Blogger Oglak Kizlari, at 29 Ocak 2012 14:22  

  • Hay hay, benim mutfak kıtır kıtır Çiğdem, memnun kalırsın :)

    By Blogger Oya Kayacan, at 29 Ocak 2012 17:29  

  • Olsa da yesemmmmmmmmmmmm
    Sevgiler
    Sam

    By Anonymous Adsız, at 30 Ocak 2012 07:22  

  • Adresinizi aldım, size bir de mail attım.

    :)
    Sevgilerimle,

    J

    By Blogger Jardzy, at 30 Ocak 2012 15:54  

Yorum Gönder

<< Home