Kedili Mutfaklar

Pazar, Ekim 19, 2008

Armut dibine dibine...

Mutfakta hem var hem yokum


Çok renkli zeytinyağlılar aile mutfağımızın acayip başarılı olduğu bir dal. Başarısı şudur ki, her renk kendi özelliğini koruyarak pişer. Her rengin tadı kendine mahsus ayrıcalık taşır ve ancak lokmalarda birleştirilerek çiğnendikçe birbirlerine nüfuz ederek ortak lezzet halini alırlar. Demişimdir ara ara yazdıklarımın içinde..., ortaya böylesine tablo gibi yemekler çıkarmak dururken, salça kırmızısıyla yemeği çamura çevirenleri hiç anlamam, diye.

Annem Selma "hepsi çiğden" yöntemiyle pişirir zeytinyağlılarını. Ben de. Pek seyrektir soğanı kavurmamız, tabii ki dolma içi hazırlarken. Mesela, "Aha işte salçaların acısının tatlısının tam da yeridir," dediğim barbunya fasulyesi pişirirken veya.

Şimdiki günlerde mutfağım Annem Selma'nın kontrolunda. Şemsi'ciğimin ayıklar & yıkar yamaklığında muazzam bir ahenk tutturdular gidiyorlar.

Her gün en az iki çeşit zeytinyağlım oluyor... duu kiiiii, yine kapı çalıyor, boy boy sıra sıra koliler arz-ı endam ediyor. Edremit Pazarı bizim eve yıkılıyor sanki.

Günlük zeytinyağlı istikhakım üçe beşe bana mısın demiyor artık. Otlar kavrulur bir yandan, reçeller kaynar diğer yandan, mutfakta bir hareketliliktir sürüp gidiyor.

Ben de işlerin bir ucundan tutuyorum tabii. Mutfakta koli zamanları bensiz olmaz. Yaprağıydı, sapıydı, köküydü püskülüydü, ziyan olmadan mideye indirmek için ben gereğim, ben.

O mevzular ustasından soruluyor.

Diğerlerinde armut zaten dibine düşmüş olduğundan, ağız tadım aynen sürüp gidiyor.

Benim sevgili yağcım (!) Çiğdem'e ve Edremit'e buradan fena halde teşekkür ediliyor.

Tencerelerim benli bensiz kaynayıp gidiyor.

Mutfakta bir varmış bir yokmuş gibi yapan Annoya'nın yazısının pek tadı çıkmıyor.

Eh n'aapalım?

İdare...

30 Comments:

  • Tadı çıkmaz mı hiç Annoyam, durmadan ayak uçlarıma basarak yokluyordum sayfanı, nasıl renk, nasıl ışık getirdin buralara bilemezsin. Umutsuzluğa kapılmaya çok meyilli bir bünyem var herhalde benim, sevdiklerim, omuzlarına yaslandıklarım hiç üzülmeyecek, hep dimdik (boyun eğmeden) duracaklar hayata karşı!.. İnan bana dün gece uykularımı böldü binlerce kez senin nasıl olduğun düşüncesi ve senden gelecek en ufak bir ses aydınlatmaya yetecekti günümü...
    İyi ki uğradın yine, iyi ki uğruyorsun mutfağına da. Mutfak da, sebzeler de, renkler de emin ol ki; "Seninle güzel"... Diliyorum ki yaşam canını fazla acıtmasın Annoyam, sana; senin "yaşama gülen gözlerle bakan yüreğine" gerçekten ihtiyacım(ız) var, Selma Teyzeciğimin hem sana can verdiği, hem yine (ki en çok ihtiyacın olan kişi odur eminim) yanında olduğun için ellerinden hürmetle, sevgiyle öpüyorum. Bil ki kalbim yanıbaşında atıyor Annoyam...

    By Blogger dgül, at 22 Ekim 2008 13:58  

  • Selma Teyzem'cik ile Şemsi'cik ne de şirinler yaw..Mutfak kapısının yanından çekmişsiiiin...Tanıdıııııııııım...
    Çok çok sevimliler vallaa...Maşşallah'ları var..
    Daha güzel günler yakında inşallah..Hiç korkma ben buradayım ve çok daha iyi olacağını biliyorum...Nereden mi? Kendimdeeen...
    minesi

    By Anonymous Adsız, at 22 Ekim 2008 15:19  

  • Senin kendi tadın yeter Oya' cım :)

    Daha yazacaktım ama şu doğrulama yazısına gözüm takıldı... edprquesd.. "edep requested" miş :)

    Bir an önce tamiratı tadilatı bitir tak Selma teyzeciğimi koluna gel de buraların keyfi gelsin.

    By Blogger Çiğdem, at 22 Ekim 2008 15:34  

  • oya hanım geçmiş olsun. bir an önce iyileşmeniz dileğiyle sevgiler.

    By Anonymous Adsız, at 22 Ekim 2008 16:44  

  • Oyacan'ım,
    Senin tadın bulaşmış hem buralara hem de bizlere.
    İstesende çıkaramazsın bilesin.
    Ama sen, gene de bir an önce toparlanıp gir mutfağa da şaşırt beni yeni damak tadlarınla:)))
    Seviyorum seni,
    birde Sri Yantra resim yolluyorum mailine.
    İyi enerji getirirmiş gittiği yere, İyilikler güzellikler getirsin sana da ...

    By Anonymous Adsız, at 22 Ekim 2008 17:33  

  • Tad filan yerinde ve anneniz Selma Hn. bir melek kadar hoş çıkmış fotoğrafta :)

    Her zaman için Zeytinyağlının bsşımın üztünde yeri var heleki böyle tazecik halleriyle kolilerden çıkıp benide neşeye boğsalar hiç hayır demezdim doğrusu.

    Sizin mutfağa girmeniz an meselesi hissediyorum ben :)

    Sevgiler.

    By Blogger ruhdagı, at 22 Ekim 2008 18:26  

  • Sen zaten o mutfaktasın canım benim:))

    By Blogger KUGUU, at 22 Ekim 2008 18:48  

  • Senin sesin,nefesin,bakışın olmasaydı,o evdeki yemekler bu kadar renkli ve leziz olur muydu sence?

    Kolaylıklar diliyorum ANNOYA'm
    Sevgiyle..

    By Blogger Ece, at 22 Ekim 2008 23:23  

  • Sevgili Oya,
    Burnuma koktu zeytinyağlılar.
    Bir de merak ettim, Cancan ne diyor mutfaktaki kalabalığa:)
    Sevgiyle kalın

    By Blogger Boncukçu, at 23 Ekim 2008 10:12  

  • ben takıldım
    Selma hanımın o
    hayli güzel,
    ışığı iyi
    ayarlanmış,
    hoş resmine...
    insanın içine ferahlık veriyor
    doğrusu,
    ne kadar yapsa da insan
    anne yemeğinin tadı başkadır,
    bilirim...
    oyacanım
    sevgiler ve hürmetler

    By Blogger carpediem, at 23 Ekim 2008 11:58  

  • Bu da gelir bu da geçer...
    Ne mutfağın ne biz sensiz çekilmeziz Annoyacğım...
    Bekliyoruz sağlıcakla geleceğin güzel günlerine doğru...

    By Blogger Şirin, at 23 Ekim 2008 21:52  

  • Ne güzel şuracıkta sizlerden güzel yorumlar bulmak. Başımın darlandığı şu günlerde sizleri yanımda görmek.
    Biraz met cezir hastane hallerindeyim bu günlerde. Neremin neleri çekilebilirdi, nerelerime ne iğneleri batırılabilirdi hayalimi zorlasam dahi bilemezdim doğrusu. Neyse ki dün sonuçlar toplandı da Handan'cığımın geçenlerde dediği gibi masaya oturup el sıkışacak duruma geldik, dertlerim ve ben! Bir süre evdeyim şimdilik. Ameliyatım için doktorumun ve aşiretimin (!) takvimlerini ancak Kasım'ın ikinci yarısında çakıştırabiliyoruz.

    Gönderdiğine bir süre baktım Nüket'çiğim, şifa olmuş mudur ;~)

    Cancan yemek saatlerini iple çekiyor Boncukçu. Masa kenarına konuşlanıp patilerini bacaklarıma dayıyor ve ağzına verilecek 'amuse bouche' mamaları bekliyor. Yemekler pişerken mutfakta durmuyor ama, hep benim yanımda canım çocuğum.

    Bizim ev halkından hepinize sevgiler uçuşuyor...

    By Blogger Oya Kayacan, at 24 Ekim 2008 11:11  

  • Zorunu atlatmıssın Annoyam bana göre, o kargasa, belirsizlik, "neler olacak" kaygısı en hummalı dönemdir genelde, sen sana düseni yaptın, artık gerisi maharetli (diliyorum ki en maharetlileri olsun) ellerin işi, sen düşünme gerisini. Derdin adını koyan, devasını da bulmakla yükümlü... Herseye ragmen bir süre daha evinde olacagını bilmek güzel (hani demistim ya büyük çocuk rolünde olabilirim diye), oglusun ne mutludur simdi yanında olmaktan dolayı... (sanal ben, öyleyim çünkü:))) Uçuşan sevgiler doldu buralara da, ki senden taraftan gelen her sesle zaten mutluyum ben...

    By Blogger dgül, at 24 Ekim 2008 11:33  

  • merhaba, merak ettim şimdi ben bu koliler nasıl geliyor, kimden geliyor, bize de gelir mi ki:)
    satın alabiliyormuyuz yani

    Sevgiler
    Nalan

    By Anonymous Adsız, at 24 Ekim 2008 11:34  

  • Oya, biran once sagligina kavusmani diliyorum. Cok uzaklardayim ama aklimda ve dualarimdasin.
    Sevgiler,

    By Blogger zinnur, at 26 Ekim 2008 17:36  

  • Yasaktır yasak... Bi deli bi kuyuya taş atar kırk akıllının başı yarılır.

    Ah canım Türkiye'm...

    Yasakları koyanlar akıllı biz aptalız sanki.

    Nalan' cım ne zaman okursun bilemiyorum ama...

    Bu koliler Edremit pazarından devşiriliyor. Oya' cığım bir türlü evime pazarıma konuk olmadığından pazar ona gidiyor :)

    Bir maniniz yoksa sizi de burada görmekten mutluluk duyarım. Sebze neymiş, meyve neymiş, "taze" neymiş, göze mideye ziyafet neymiş birlikte izleriz.

    Selamlar sevgiler herkese

    Yasakdelen Çiğdem..

    By Blogger Çiğdem, at 27 Ekim 2008 08:40  

  • Aaaaaa
    yorum yazılabiliniyor dimeeeeeeeeeeek...
    minesi

    By Anonymous Adsız, at 27 Ekim 2008 11:05  

  • http://www.freeproxies.org/

    adresindeki linkler yardımı ile Mine' cim...

    By Blogger Çiğdem, at 27 Ekim 2008 12:11  

  • Her yerden konuşmaya devam..
    Yasak neymiş..Acizler..Gücünüz bize yeter mi sandınız..dedim ve ek olarak başka bir ev edindim Annoya'm..Hem eski evden, hem yeni evden (http://eceninbalkonu.vox.com/)
    seni gözetlemeye devam ediyorum.
    Sevgiler

    By Blogger Ece, at 27 Ekim 2008 17:31  

  • Bu saçmalığa son verecek tüm girişimlerde destekçiyim.
    Bilginize,
    Sevgiler
    Nüket Şenyüz

    By Anonymous Adsız, at 27 Ekim 2008 19:34  

  • Hep derim hatun kısmına bulaşmaya gelmez:)
    ANNOYA ARADA HABERDAR EDERSİN BİZİ Dİ Mİ:)
    Cancan'ı ve seni öpüyoruz.
    Sevgilerimizle
    Minnoş & Boncukçu

    By Blogger Boncukçu, at 28 Ekim 2008 00:41  

  • Açıldı açıldı gözümüz aydın :)

    By Blogger Çiğdem, at 28 Ekim 2008 17:10  

  • cok cooook gecmis olsun diyorum, en kısa zamanda o güzel yemeklerinizi ve yazılarınızı görmek üzere..
    sevgiler
    gorki

    By Blogger gezicini, at 28 Ekim 2008 18:46  

  • Sağlıklı günler dilerim Oya. Geçmiş olsun.

    Sevgiler.

    By Blogger munevver, at 28 Ekim 2008 19:31  

  • Bayram münasebetiyle telefon kutlamalarını kabul ederken; aaa, Hayati Kaptan her sabah bünye alışkanlığıyla açtığı Kedili Mutfaklar'ın tutuksuz salıverildiğini haber verdi. İnanın hiç umudum yoktu çocuklar. Sevindim tabii. Ansızın kopup gidivermek hiç de hoş değilmiş, bu konuda belleğimi tazeledim üstelik ;~} Bu arada dünyaya sansür koyulmayacağını da anlamış oldular. Şaşkınlık üç beş saat sürdü, çeşitli tüneller (!) kazıp oraya buraya girip çıkmaya başladık maaşallah.

    Evde geçen zamanımı iyi değerlendiremiyorum ne yazık ki. Her işi yarım bırakır, hatta daha başlarken bırakır oldum. Kafada az da olsa huzursuzluk olunca ne beceri kalıyor, ne yaratıcılık ne de üreticilik.

    Şimdilik sevgilerimle dolu şu kadarcık bir açılış notu, Cumhuriyet kutlaması olsun hepinize.

    By Blogger Oya Kayacan, at 29 Ekim 2008 11:18  

  • Öncelikle çok geç kalmış bir geçmiş olsun dileği, umarım en kısa sürede eski sağlıklı günlere dönüş olsun..

    Cumhuriyet Bayramı'n kutlu olsun..

    Sımsıcak sevgiler.....

    By Blogger DİDEM ÖZCAN, at 29 Ekim 2008 12:04  

  • Cumhuriyetimizin doğum günü kutlu olsun Annocağım!
    Daha kutlanası bayramlara sağlık ve mutlulukla erişmek dileğiyle...

    By Blogger Şirin, at 29 Ekim 2008 12:33  

  • nasılsınız diye bakmaya geldim ama öyle emin ellerdesiniz ki... Sevgiler size hep iyi haberlerinizle

    By Blogger laleninbahcesi, at 29 Ekim 2008 20:13  

  • başını anlamamıştım.Yazının tamamını okuyunca işler anlaşıldı oyacığım..sevgiler..

    By Blogger daimamutfak, at 30 Ekim 2008 10:59  

  • çiğdemcim teşekkür ederim yanıtına anladım olayı:)
    bizzat pazardan derleyip gönderiyorsun
    maalesef pazara oraya gelmeyi bırak, Istanbul'da bile pazara gidemiyorum ,üzülerek Carefour'un bol hormonlu ve GDO'lu ürünlerinden seçmemeye çalışarak kendimce çıkarımlarla temiz bir şeyler bulmaya çalışıyorum. Umarım ileride o şansım olur. Yanıtın için teşekkür ederim.
    Nalan

    By Anonymous Adsız, at 7 Kasım 2008 10:51  

Yorum Gönder

<< Home