Kedili Mutfaklar

Perşembe, Temmuz 29, 2010

Tahinli fasulye pilakisi


Pilâki yaz kış dinlemeyen bir yemeği bizim mutfakların. Hele de akla uygun bir sebze geçiremedik mi o gün ele, çek bir poşet haşlanmış kuru fasulyeyi dondurucudan, en alâsından zeytinyağlıyı sofrada hazır say. Bugüne kadar oturup bir fasulye pilakisi tarif etmemişim, o kadar olağan yani benim mutfağımda.


Bu yaptığım sıradışı olsun bari...



Tahinli olsun. Acı sivri biberleri ve soğanları iri doğranmış olsun. Yeşillik niyetine dereotu maydanoz gibi evde olanlar koyulsun bir kere bol bol; ada çayı, defne yaprağı, biberiye falan varsa onlar da. Sarmısak sevildiği kadar eklensin. Limonun kabuğunu tırtıklamayı, biraz suyundan da koymayı unutmayalım.
Çemen de koydum bir çay kaşığı kadar, benimki hani Umman'dan gelen. Yine aynı yerden alınmış acı biberli baharat karışımı... Tuzu Tariş'in deniz tuzu. Sızması ve az suyu da eklenip pişmeye başladı fasulyelerim.


Yeni çıkardım bunu. Tencereye bölümler halinde yerleştiriyorum malzemelerimi bazı. Böylece yemeklerim pişerken her malzemenin görseli beni ayrı etkiliyor, hattâ çok etkiliyor! Bir ressam düşünün resimlerini boyayan. Bol bulamaç her rengi birbirine katıp sürse tuvale hani... Öyle oluyor sanki karmakarışık tencereye tıkılan malzemeler. Ayrıştırılmış halleriyse benim hayalimdeki yemekleri boyamak gibi bir şey oluyor. Kafamdakilerin dışa vurumu oluyor sanki. Yine aklımla bin yaşamak geliyor içimden. Geç de olsa bulunmuş mutlak bir keyif bu mutfağım için.
Her malzemenin pişme süresini ayrı ayrı kontrol edebiliyorum üstelik. Pişmeye yakın karışıyor hepsi, eksik kalmış lezzetleri varsa ekleniyor. Bir iki fıkırdatılıp bitiriliyor işi.
----------
Sofraya aldık ki durum vahim.
Rakıya gel gel yapıyor.

17 Comments:

  • OO Antalyanın var böyle bvir lezzeti.Tabii rakıya gel-gel yapar yani :))

    By Blogger Nenoni, at 29 Temmuz 2010 18:28  

  • Evet evet sıradışı ama Antalyalıların da piyazı tahinli bilorsun? Hatta üşenmeyip kabak tatlısını da tahinli yiyorlar. Fazla bulunca ne yapsınlar? (Tahinli piyaz güzel oluyor ama lafım yok!)

    By Blogger Tijen, at 29 Temmuz 2010 18:40  

  • Ben kedili mutfaklarda bir kuru fasulye hikayesi daha okumuştum galiba eskilerde.Fırında ağır ağır pişiyor,misafir ağırlanıyor ve buruk bir hikaye gibi kalmış aklımda. Mutfak keyfiniz hiç eksilmesin.

    By Blogger hüznün tadı, at 29 Temmuz 2010 19:37  

  • Yaa, Tijen de yazmış bak Nenoni, piyazı varmış. Pilâkisi de benden oldu işte...
    ----------
    Bilmiyoduuum Tijen, ya da unutmuşum. Dur bakiim. Pişirmeden herhalde haşlanmış fasulyeye tahin katıyorlar MI? Hııı baktım, tahinli sos yapılıp karıştırılıyormuş. Güzel tabii ya. Sen karışık işler sevmezsin pek mutfakta ama tahinli kabak da güzel oluyor yani, fazla bulmaktan değil bence, var bir bildikleri.

    By Blogger Oya Kayacan, at 29 Temmuz 2010 19:40  

  • Piyazı nefis olur hakkaten:)) Kışın Antalya'ya gidip köfte piyaz yemeli. Pilakiye de çok yakışmıştır eminim.
    Tijen bi de hibeş güzel oluyor, tahin limon, acı biber... Heh he bi tahinli çeşitleme mi yapsak nedir:)

    By Blogger Boncukçu, at 29 Temmuz 2010 20:34  

  • Hüznünün tadını yine koymuşsun yorumuna ;) Bu yazı işte.

    http://kedilimutfaklar.blogspot.com/search?q=kuru+fasulye+onorevole

    Ben de tuhaflaşmaya başladım biraz, 'mazi kalbimde bir yaradır' ile tango yapıyor aklım şu anda!!!
    ----------
    Ben pek Antalyacı değilimdir Boncukçu, olduğum yerde yapıp yesem köfte piyazı?
    Yokum ben tahinlemelerde. Beş çeşit yapsam beş kilo bindirir valla.

    By Blogger Oya Kayacan, at 30 Temmuz 2010 09:14  

  • offf oya...

    nicedir 1,5 yıldır adanın gelmeye karar verdiğinden beri rakı sürmüyorum ağzıma banada gel gel yaptı :)

    güzel olmuş meze yanına patlıcan da isterim közlenmişinden..

    By Anonymous zerrin-misss, at 30 Temmuz 2010 11:35  

  • merhaba oya hanım ben antalyadan gelin geldim bursaya burda malesef bilmiyorlar tahinli piyazı eşime yaptım beğenmedi :)

    By Blogger yüksell, at 30 Temmuz 2010 12:16  

  • Zerrin'ciğim, bakalım ne kadar sürdürecek meme keyfini Ada keratası. Sen rakı içebilecek günlere gel hele, patlıcan közlemenin lafı bile olmaz :))
    ----------
    Bir pilakisini de yap bakalım ne diyecek... Olmadı, sen de onun İskender'ini yeme, ödeşin Yükseellll ;)

    By Blogger Oya Kayacan, at 30 Temmuz 2010 14:26  

  • hoooo süpersiniz oya hanımm bende etle aram olmadığı için yemiyorum zaten :) kociş benden intikammı alıyor ?

    By Blogger yüksell, at 30 Temmuz 2010 14:35  

  • Merkez: Durum anlaşılmıştır ;) İntikamın sonu kötü olabilir. Son duruma el koymak için olay yerine intikal ediyorum.

    By Blogger Oya Kayacan, at 30 Temmuz 2010 14:53  

  • Oya Hanımcığım,bu hatta biraz da piyaz gibi olmuş,iyi de olmuş..Ben de kuru fasulyeden yapılan herşeye bayılırım(tatlısına bile..benim blogda var) Elinize sağlık..

    By Blogger LEZZETLİ SOMUNLAR, at 31 Temmuz 2010 14:53  

  • Merhaba Serap, tatlısı yapılıyor da benim aklıma uymuş değil ;( Tahinli olmalarından piyaz göndermesi yaptı galiba benim fasulyelerim. Piyazın sadece fasulyesini haşlarız oysa. Bu ciddi pişmiş bir zeytinyağlı yemek. Çok da lezzetli oldu ne yalan *!* Sevgiler

    By Blogger Oya Kayacan, at 31 Temmuz 2010 15:46  

  • ayıp olacak,herkes anlamış..tahin hangi zaman konulacak?sağlıkla,sevgiyle nesrin

    By Anonymous Adsız, at 3 Ağustos 2010 19:31  

  • İkinci fotoğrafta görüldüğü gibi Nesrin, malzemeler yan yana yatıyor orada, tahin dahil. Sonra hepsi birlikte pişiyor. Şaka gibisin ;))

    By Blogger Oya Kayacan, at 3 Ağustos 2010 19:52  

  • Selam Oya Hanım,
    google amcanın görsel deposunda iri çekirdekli karpuz aranırken çıktı bu yazıdaki fotoğraf karşıma.karpuzun içinde fasulye ne âlâka diyerek tıkladım sayfanıza.elbette sayfayı ve yazıları, yorumları okudum ve bu yazının beni de ilgilendirdiğini düşündüm.blog yazmaya ilk başladığım zamanlarda paylaştığım bir yazıyı sizinle de paylaşmak istedim.Antalya'ya gelmeden de Antalya'nın piyazını ve şiş köftesini kendiniz yapıp keyifle yiyebilirsiniz :)
    http://kahvekeyfi.blogcu.com/yemek+tariflerim/sayfa/1

    By Blogger GÜLTER ÖZGÜR, at 23 Şubat 2011 23:27  

  • Sağol Kahve Keyfi, hele de o buttan döşten falan olan köfte yapılmaz mı? İlk kasap ziyaretimden sonra yapılacaktır elbette! Bugünlerde zaten "daha iyi ;) köfte nerede yenir acaba"nın peşindeydim. Evimde tabii ki? Sevgiler

    By Blogger Oya Kayacan, at 24 Şubat 2011 09:06  

Yorum Gönder

<< Home